برنامه ریزی
راهبردی- استراتژیک فرآیندی است سازمانی برای تعریف راهبرد سازمان و تصمیم گیری
برای چگونگی یافتن منابع مورد نیاز برای رسیدن به مقصود استراتژی، صورت می گیرد.
این فرآیند افراد و منابع را نیز شامل می شود.
برای آنکه سازمان بداند به کجا خواهد رفت باید بداند اکنون دقیقاً کجا قرار گرفته
است. پس از آن باید آنچه می خواهد باشد را به درستی تعریف کرده و چگونگی رسیدن به
آن جایگاه را مشخص کند. مستندات حاصل از این فرآیند را برنامهی راهبردی
سازمان می نامند.
برنامه ریزی راهبردی برای برای برنامه ریزی موثر به منظور تصویر کردن پلان یک
سازمان بکار می رود، اما هرگز نمی تواند مشخصن پیش بینی کند بازار در آینده دقیقاً
چگونه خواهد بود و در آینده ی نزدیک چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.
به هر رو، متفکران استراتژی در سازمان می باید استراتژی های سازمان را بر اساس
زنده ماندن در شرایط سخت طراحی کنند.
درواقع برنامه ریزی راهبردی به نوعی تصویر رسمی آینده ی سازمان است. هر برنامه ی راهبردی ای دست کم به یکی از پرسش های زیر پاسخ خواهد داد:
1- ما دقیقاً چه کار می کنیم؟
2- برای چه کسی کار می کنیم؟
3-چگونه کار خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم؟
در برنامه ریزی های تجاری ممکن است پرسش سوم به شکل زیر پرسیده شود:
چگونه می توان رقیب را از سر راه برداشت یا از رقابت اجتناب کرد؟
در این رویکرد بیشتر بدنبال شکست دادن رقیبان هستیم تا بهترین بودن!
در بسیاری از سازمان ها برنامه راهبردی درباره ی این است که سال آینده سازمان به
کجا خواهد رسید که به طور معمول تر در خصوص سه تا پنج سال آینده (دراز مدت) نیز
صادق است، اگرچه بعضی از سازمان ها چشم انداز خود را تا ۲۰ سال آینده گسترش داده
اند.
برای کسب اطلاعات بیشتر به قسمت راست وبلاگ (آخرین یادداشتها ) مراجعه فرمائید و از نقطه نظرات سازنده خود ما را بهره مند سازید.
لطفاً برای ارائه نقطه نظرات از طریق نظرات و یا ایمیل با ما مکاتبه فرمائید .
آدرس ایمیل :
planpriority@gmail.com