ماتریس قدمت- قدرت یا روش ADL مبتنی بر پارادایم تجویزی، رویکرد محتوایی مبتنی بر چرخهی عمر محصول بوده و قابلیت بهکارگیری در سطح سک شاخه از صنعت، محصولات مختلف یک شرکت و SBUها را دارد. ماتریس پیشنهادی ADL دارای ویژگیهای مشابه ماتریسهای BSG و GE میباشد، یعنی تصویری از موسسه در فضایی دو بعدی ایجاد میشود. ADL در یک بعد، چهار مرحله دورهی عمر را که بیانگر ویژگیهای صنعت میباشند، قرار دادهاست و در بعد دوم، میزان قدرت موسسه (موقعیت رقابتی موسسه) را در صنعت مشخص کردهاست که در 6 گروه مسلط، قوی، مساعد، نگهداشتنی، ضعیف، و بدون دوام طبقهبندی شدهاند.
• مسلط: در هر صنعتی در صورت وجود حداکثر یک شرکت میتواند نقش مسلط را داشتهباشد. در صورت وجود چنین شرکتی، استانداردهای مربوط به آن صنعت را شرکت مسلط تعیین میکند.
• قوی: شرکتهای قوی نیز در هر صنعتی یافت نمیشوند. یک شرکت قوی از امتیازهای معینی نسبت به رقبا برخوردار است. چنین شرکتهایی استراتژی خود را از میان انتخابهای خود برمیگزینند نا براساس حرکتهای رقبا.
• مساعد: منظور از موقعیت مساعد این است که بعضی چیزها در نزد شرکت منحصربهفرد باشد. این میتواند بهواسطهی تشخیص یک استراتژی یا برهبرداری از یک تمرکز ویژه باشد. وقتیکه صنایع بخشبخش باشد، پیشتازها سعی میکنند در یک موقعیت مساعد قرار گیرند.
• نگهداشتنی: نشانههایی را از فرسایش و عملکرد بد از خود بروز میدهد. با این حال، جای تردید کمی وجود دارد که شرکت نتواند سزاواری و شایستگی خود را بهواسطهی توجه زیاد بهدست آورد. این موقعیت معمولا میتواند سود خود را در یک بازار محدود یا متمرکز حفظ کند.
• ضعیف: یک شرکت هنگامی در یک موقعیت ضعیف قرار دارد که در یک حالت زودگذر باشد. بهطوریکه تنواند برای مدت طولانی خود را حفظ کند و به ناچار وضعیت خود را ارتقا دهد یا از صحنه خارج شود.
• بدون دوام: نیازی به تعریف رسمی نیست، زیرا بیانگر آخرین مرحلهای است که در آن، شرکت واقعا توان بیشتری از آن را ندارد.