مدل تجزیه و تحلیل هوفر (ماتریس ارزیابی بازار/ کالا) بعنوان یک ابزار تجزیه و تحلیل تحت عنوان ماتریس ارزشیابی بازار/ کالا روش توسعه یافتهی مدلهای BCG و GE میباشد. در این روش وضعیت رقابت و مراحل عمر کالا بهعنوان عوامل اصلی مورد بررسی قرار میگیرند. در محور افقی این ماتریس مراحل عمر محصول ر ا بنابر نظریهی هوفر در پنج مرحلهی معرفی، رشد، لرزش (تکان خوردن)، بلوغ (رشدیافتگی)، و پیری و زوال خلاصه میشود، نشان داده میشود. در محور عمودی نیز وضعیت رقابت در سه سطح قوی، متوسط، و ضعیف قرار میگیرند.
در ماتریس ارزشیابی بازار/ کالا هر دایره نشاندهندهی بزرگی بازاری است که واحدهای استراتژیک بازرگانی (SBU) در آن فعالیت میکنند. بهعلاوه، برش هر دایره سهم بازار موسسه را در داخل مجموعه صنعت نشان میدهد. همچنانکه در تجزیه و تحلیل خوفر مشاهده میشود، هر واحد SBU برروی ماتریس، بنابر پتانسیلهای بازار و سهم کالا در بازار، وضعیت رقابت بازار و مرحلهی عمری که کالا در آن قرار دارد، ارزشیابی میشود. گذشته از تجزیه و تحلیل چهار ویژگی فوق در این ماتریس، از جمله خصوصیات مهم دیگر روش هوفر این است که تنها برای SBUهای یک موسسه کاربرد ندارد، بلکه با قرار دادن یک SBU مشخص همراه با رقبایش در ماتریس مربوطه، امکان انجام تجزیه و تحلیل مقایسهاس را فراهم میکند.